Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damp og diesel på Frederikssundbanen, lidt O og G mv. (Generelt)

af Svend, 1/8 2011, 22:21 (4866 dage siden) @ Steff

I 1943 ønskes mulighed for at anvende S-lokomotiver på Frederikssundbanen.
”Da S-Maskiner har væsentlig større maksimalt dynamisk Akseltryk end lette P-Maskiner kan man af sportekniske Grunde ikke give Tilladelse til Kørsel med S-Maskiner paa Strækningen Vanløse-Frederikssund uanset den givne Tilladelse til Kørsel med de lette P-Maskiner paa denne Strækning. Valby-Vanløse kan tillades befaret med S-Maskiner, men denne Tilladelse har vel næppe Interesse for Distriktet, naar Tilladelse til Kørsel paa Frederikssundsbanen ikke kan gives”.

Efter åbningen af S-banen til Ballerup i 1949 kommer tilladelsen dog til gå helt frem hertil. Dog må S-lokomotivet anvendes som hjælpemaskine Vanløse - Frederikssund.

Man må dog have skiftet mening allerede i 1944, idet der i "Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger" gyldig fra 23. oktober 1944 under "Tilladt Lokomotiv- og Motorvognsbenyttelse" for strækningen Vanløse-Frederikssund er anført

B Endvidere kan Loko S anvendes som hjælpemaskine for nedbrudte tog

Gruppe B omfatter PI (901-903, 905-919), PR samt A, C, D, F, G, HS, J, K, O, Q samt MV og MX samt følgende motorvogne: MOII, MK-FK, MA, MC, ME, MF, ML, MM, MOI, MP, MQ og MR

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MV1109ContecRail

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak