Damp og diesel på Frederikssundbanen, lidt O og G mv. (Generelt)
I 1943 ønskes mulighed for at anvende S-lokomotiver på Frederikssundbanen.
”Da S-Maskiner har væsentlig større maksimalt dynamisk Akseltryk end lette P-Maskiner kan man af sportekniske Grunde ikke give Tilladelse til Kørsel med S-Maskiner paa Strækningen Vanløse-Frederikssund uanset den givne Tilladelse til Kørsel med de lette P-Maskiner paa denne Strækning. Valby-Vanløse kan tillades befaret med S-Maskiner, men denne Tilladelse har vel næppe Interesse for Distriktet, naar Tilladelse til Kørsel paa Frederikssundsbanen ikke kan gives”.Efter åbningen af S-banen til Ballerup i 1949 kommer tilladelsen dog til gå helt frem hertil. Dog må S-lokomotivet anvendes som hjælpemaskine Vanløse - Frederikssund.
Man må dog have skiftet mening allerede i 1944, idet der i "Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger" gyldig fra 23. oktober 1944 under "Tilladt Lokomotiv- og Motorvognsbenyttelse" for strækningen Vanløse-Frederikssund er anført
B Endvidere kan Loko S anvendes som hjælpemaskine for nedbrudte tog
Gruppe B omfatter PI (901-903, 905-919), PR samt A, C, D, F, G, HS, J, K, O, Q samt MV og MX samt følgende motorvogne: MOII, MK-FK, MA, MC, ME, MF, ML, MM, MOI, MP, MQ og MR
--
Svend