Tog fra Hamburg Hbf bliver sendt til spor 26 (Trafikpolitik)
Er det ikke bare, hvis man kan sige bare, adgangen til spor 26 som er meget uheldig?
OT var der ikke planer om en ny bro, evt busterminal hvor Tietgensgade/bro er i dag
Der var en ide, men ingen planer, bl.a. fordi det var for dyrt og langdistancebusserne ikke vil bidrage med at betale en afgift for at benytte en terminal.Busterminalen bliver i stedet en discountløsning, der skal bygges ved Carsten Niebuhrs gade med direkte adgang til Dybbølsbro. Den har dog den fordel at tilkørselsforholdene er gode, og i det mindste bruger den ikke en cykelsti som billetkontor/ventesal/bagageopbevaring, som de nuværende forhold i Ingerslevsgade.
Der ligger så et projekt om et dæk på sydsiden af Tietgensbroen med blandt andet cykelparkering. Men det er så vidt jeg ved hverken finansieret eller vedtaget.
Nu tænkte jeg i nær busser på nær busser på broen.
Men håber man tænker i elevator til fjern busserne, altså kunderne.
Kundegrundlaget til fjernbusser er nok ikke hverken gangbesværede eller dem med 3-4 kufferter.De har vel kun brug for en busterminal som er placeret tæt på S-tog og Metro.
Så måske - hvis man havde været lidt forudseende- ville en københavnsk fjernbusterminal ved Ny Ellebjerg med adgang til S-tog og regionaltog og snart Metro være bedre end den løsning ved Fisketorvet?
Placeringen ved Dybbølsbro er optimal. For det første ligger den klos op af "hotelkvarteret" der tæller 12 hoteller og hostels der enten er i drift eller er ved at blive bygget. Der er også fin mulighed for at nå Tivoli, Strøget og Middelalderbyen til fods fra terminalen.
Der er gode shoppingmuligheder i form af Fisketorvet og i IKEA vil der være gode og billige spisemuligheder.
Grunden hvor terminalen bygges på kan heller ikke rigtig bruges til andet, så det er optimal udnyttelse af pladsen og kan skabe noget tiltrængt liv i området der er rimelig dødt på nuværende tidspunkt.
Skift til fjern- og regionaltog er mindre vigtig. Det er vigtigere med skift til lokal transport i form af S-tog og Metro hvor Dybbølsbro/Havneholmen har bedre forbindelser end Ny Ellebjerg.
Jeg mener der er planlagt to-tre elevatorer fra Dybbølsbro. En ned til busterminalen og en-to ned til IKEA.
--
Mvh Anders