Shunt ved Aarhus (Generelt)
Jeg har leget lidt med tanken om at man etablere shunten og så kun lader gennemkørende de tog bruge den.
F.eks i DSB's 2030 plan.
Her ville de 2 lyntog, skulle bruge en opgraderet Viby station.Og så ville resten af togene(IC og regionaltog) forsat ende inde ved Aarhus H.
Fra Viby vil passagerne(fra lyntoget) kunne skifte til 4A og 6A, eller letbanen. Til der hvor deres rejse ender.
Og hvis deres destination er inden for en km fra Aarhus H. Så venter man blot på det næste tog , som har Aarhus H. som ende destination.
Og hvis man har det ret stramt med at skifte på Viby st.
Så tager man blot et IC tog, frem for lyntoget.
Så hvis man skal fra Aarhus H til Aalborg, så skal man først ud til Viby? Problemet er jo at Aarhus er en stor destination når man kommer fra både nord og syd.
Hvordan skal 480 passagerer med destination på Aarhus H transporteres fra Viby til Aarhus H med almindelige bybusser og Odderbanen hvis vi antager at et lyntog består af 2xStream med 600 siddepladser og 80% af de rejsende skal af i Aarhus? Tidsregnskabet går heller ikke op hvis rejsetiden for 480 passagerer + 100 passagerer fra Aarhus til Aalborg forlænges, mens rejsetiden for kun 120 gennemgående passagerer forkortes.
Nej, sådan en shunt giver I Aarhus kun mening for godstog og materieltog til/fra DSB/Alstoms kommende værksted.
--
Mvh Anders