Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banernes forløb - hvad nu hvis? (Generelt)

af danchr, 23/12 2021, 01:31 (1153 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvad er fordelen ved at køre så direkte? Ca. 80-90% af passagererne har Aarhus H som destination. Så for de 10% skal man genere 90%???

/Jan


Men er Aarhus H. Så også den endelige destination.

Det korte svar er vist “ja”. I 2015 foretog Banedanmark en screening af udflytning af Århus H. Den tilsiger at det vigtigste er den afstand der kan nås til fods. Det er i øvrigt hver bemærke at stort set alle busser kører forbi banegården, og at det dermed gør at så mange som muligt har direkte bus til toget, omend jeg selv foretrækker at cykle.

Modeksemplet er Randers. Som tidligere nævnt blev den anlagt som sækbanegård, men udflyttet for mange år siden. Og fordi den nu ligger uden for bymidten, nyder den ikke fordel af alle busruter.

Udflytning af en station giver kun mening hvis mange flere rejser igennem end til den pågældende by, og det er hverken tilfældet for Århus eller København.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Odder Jernbane
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak