Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banernes forløb - hvad nu hvis? (Generelt)

af ThomasTT, 23/12 2021, 20:41 (1066 dage siden) @ dkat

Hvad er fordelen ved at køre så direkte? Ca. 80-90% af passagererne har Aarhus H som destination. Så for de 10% skal man genere 90%???

/Jan


Fordelen er rejsetidsbesparelse for folk, der skal til Randers, Aalborg, Hjørring og Frederikshavn (ikke kun fordi man ikke vender tog i Aarhus, men også pga. højere hastighed og kortere afstand med banens forløb). Og det ville ikke have generet nogen i nævneværdig grad hvis man havde lavet banen for 130 år siden som det blev nævnt at den oprindelige idé havde været. Det ville også have gjort godsmulighederne væsentligt bedre. Og havde den oven i købet været forberedt for elektrificering, så ville dansk jernbanehistorie have set helt anderledes (lysere) ud.

Det var ikke en "oprindelige ide." Den kom efter den nuværende strækning var lagt, men hvor der også var en sæk i randers (og muligvis langå??)

Tidsbesparelsen i dag ville være meget lille. Toget ville alligevel skulle have forlænget ophold, når næsten alle passagerer skal skiftes ud. Og mht udretning ville det give langt mere bare at lave et nyt spor langs motorvejen til randers, hvad der ikke ville koste meget og både være ukontroversielt, og give muiighed for mere lokaldrift langs det nuværende spor.

Om en shunt er en god ide er umuligt at regne på, da det må afhænge af så mange andre ting og de generelle ambitioner for banen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak