Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banernes forløb - hvad nu hvis? (Generelt)

af Niels Bak, 23/12 2021, 11:02 (1067 dage siden) @ dkat

Hvad er fordelen ved at køre så direkte? Ca. 80-90% af passagererne har Aarhus H som destination. Så for de 10% skal man genere 90%???

/Jan


Fordelen er rejsetidsbesparelse for folk, der skal til Randers, Aalborg, Hjørring og Frederikshavn (ikke kun fordi man ikke vender tog i Aarhus, men også pga. højere hastighed og kortere afstand med banens forløb). Og det ville ikke have generet nogen i nævneværdig grad hvis man havde lavet banen for 130 år siden som det blev nævnt at den oprindelige idé havde været. Det ville også have gjort godsmulighederne væsentligt bedre. Og havde den oven i købet været forberedt for elektrificering, så ville dansk jernbanehistorie have set helt anderledes (lysere) ud.

Et shunt vest for byen med en ny hovedbanegård der ville være gift for passagertallet, da både antallet af mål inden for gåafstand og mulighederne for at komme til andre destinationer i byen med et enkelt skift ville formindskes kraftigt (og spørg i Åbenrå og Haderslev om der er ret mange som gider toget).

Et shunt vest for byen uden banegård til et gennemkørende togsystem uden om Århus er der næppe passagerer til.

En forbindelse bagud ville løse problemet, men ville i dag kun være muligt med en tunnellægning under det meste af byen. Dejligt men meget, meget dyrt set i forhold til det relativt lille antal gennemkørende passagerer. Der er dog andre fordele, idet turen nordpå også ville blive kortere for påstigere i Århus, og man ville givet også kunne trække nogen af de gennemkørende passagerer tilbage fra bil og fly.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak