Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Norge standser udbud af togtrafik (Generelt)

af Eyolf, 28/11 2021, 01:10 (1090 dage siden) @ Bengt Larsson

Jeg kan kjøpe billett fra Drammen til Trondheim eller Kristiansand til Trondheim på vy.no og på entur.no.

Jernbanene er langsomme i Norge og busser kan konkurrere i reisetid og ha lavere pris.
Vy har ekspressbusser Lillehammer-Trondheim og tog Oslo–Lillehammer der tog går hurtigere.

Qod erat demonstrandum! Kjøper du billett fra Kristiansand til Trondheim på vy.no, antakelig også på entur.no, får du også ekspressbuss fra Kristiansand til Drammen eller Oslo. Selvfølgelig kan bussene konkurrere på pris når billettene selges til dumpingpriser. Vent til togtilbudene er nedlagt. Da fyker bussprisene i været. Og hva venter du av reisetider når det aller meste av samferdselsmidler går med til å tilrettelegge for landeveistrafikken, mens jernbanen i stor grad fortsatt kjører på en infrastruktur fra første halvdel av forrige århundre? Dersom vi mener alvor med klimakamp og grønt skifte, må vi etter hvert kreve en radikal politisk omprioritering, bl.a. med en struping av den cowboyvirksomheten Vy og andre driver med på landeveiene.

Ja, ekspressbussene kjører fort, uforsvarlig fort. Jeg har ikke sjekket strekningen Lillehammer-Trondheim, men jeg har sett en del ekspressbusskjøring i Valdres, som har fått meg til å bestemme meg for aldri å sette mine ben på en av de bussene.

Men en videre diskusjon vil bare bli en gjentakelse av argumenter, så jeg gir meg her.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak