Norge standser udbud af togtrafik (Generelt)
- Oslo-Bodø kjøres av ett selskap, SJN. Skal du reise Drammen-Bodø, eller Drammen-Trondheim som var mitt eksempel, må du bruke to selskaper.
- Jeg er klar over at det er VY som kjører ekspressbusser, men jeg valgte bevisst ikke å henge ut én aktør idet jeg fant aktørens navn uinteressant i denne sammenhengen. Det jeg ville påpeke, var selve saken, at den politikken som ble ført under den forrige regjeringen, åpnet for en slik form for "konkurranse", med et frislipp av miljøfiendtlig bussstrafikk prallelt med jernbanen og på jernbanens bekostning.
- Hvorvidt VY er et eksempel til etterfølgelse, er en helt annen sak. Der mener jeg at selskapets eier (i.e. staten) må kunne gå inn med føringer for hva som er selskapets overordnede oppgave. Et statsselskap må etter mitt skjønn være forpliktet til å rette seg etter politiske føringer fra sin eier, og eieren må spille en langt mer aktiv rolle overfor selskapet enn det som har vært tilfellet hittil.
- Jeg var ellers på besøk hos en familie i Alvdal for snart to måneder siden, og de hadde ikke ett eneste godt ord å si om den nye operatøren på Rørosbanen. Billettprisene mellomm Alvdal og Hamar var blitt så høye etter at den nye operatøren overtok, at det nå var helt utelukket å bruke toget hvis familien skulle en dagstur til Hamar. Resultateet var at de nå bruker bil.
- Den anbudsmodellen den nå avgåtte regjeringen i Norge valgte, minner veldig om det systemet man har hatt i Storbritannia, og som britene selv nå synes å være på vei bort fra fordi de har funnet ut at det ikke har fungert spesielt godt.