Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Norge standser udbud af togtrafik (Generelt)

af Hans Morten Tamnes, Sandefjord, Norge, 21/11 2021, 18:45 (1096 dage siden) @ Eyolf

Når det gjelder fragmenteringen og at det har blitt dyrere for den reisende, er det noe en kan takke Vy for. De har ikke ønsket å samarbeide med Go-Ahead og SJ NORD om dette, resultatet blir å enten kjøpe en gjennomgående, i liten grad rabattert billett gjennom det statlige billettselskapet EnTur, eller å kjøpe enkeltreiser med hvert av selskapene. Og det behøver nødvendigvis ikke bli så dyrt - for en tid tilbake gjorde jeg et søk på en reise Oslo-Bodø, reisebilletten kunne da tilbys til 199 kroner med tillegg av sitte- og/eller soveplasser.

Aktøren som tapte anbudet og nå bedriver aggressiv markedsføring av buss langs henholdsvis Sørlandsbanen og Dovrebanen, er Vy. Selskapet fremstår på alle måter som en særdeles dårlig taper. Og selv om det er fri konkurranse, er det høyst tvilsom forretningsmoral.

Det som er synd nå, er at vi som reisende blir overlatt til et selskap som ikke kan sies å ha hatt som sin fremste oppgave å gi de reisende et best mulig tilbud. Å påstå at de har vært fremoverlent, blir alt annet enn riktig. I 2016 åpnet en dobbeltsporstrekning på Vestfoldbanen, Holm-Nykirke gjennom Holmestrand. Det åpnet for å igjen kunne kjøre ekspressavganger fra Tønsberg til Oslo, uten underveisstopp. De reisende ønsket, personalet i togene ønsket det, og den lokale NSB-ledelsen ønsket det. Men NSB sentralt sa nei, begrunnelsen var at ingen ville reise med de togene. Saken gikk til Samferdselsdepartementet, som sa at de togene skal kjøres. Så da ble det to togpar, og de har fullt belegg.

Mange har opp gjennom årene uttalt at for Vy er det ikke de reisende som er kunden, men Samferdselsdepartementet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak