Norge standser udbud af togtrafik (Generelt)
Det som skjer i Norge nå, er en konsekvens av flere uheldige konsekvenser av privatiseringen av jernbanen:
- Det norske jernbanenettet er blitt fragmentert på en måte som har gjort reisene vesentlig dyrere for passasjerene, ikke minst hvis man ønsker å reise over strekninger der man må bytte mellom to eller flere operatører underveiss. Det er ikke lenger mulig å få gjennomgående billetter fra f.eks. Drammen til Trondheim.
- En aktør som har tapt anbudet på en strekning har startet parallellkjøring med ekspressbusser på de samme strekningene med en aggressiv markedsføring på jernbanens bekostning. Billettene selges til dumpingpriser, og jernbanen blir den store taperen. Dette harmonerer svært dårlig med et politisk mål om et "grønt skifte" - og vennligst ikke snakk om elektriske busser. Svevestøvproblematikken fra gummihjul og asfalt løses ikke ved å sette inn elektriske busser. Kun en overføring av trafikken fra vei til bane kan komme denne problematikken til livs.
Jeg kan kjøpe billett fra Drammen til Trondheim eller Kristiansand til Trondheim på vy.no og på entur.no.
Jernbanene er langsomme i Norge og busser kan konkurrere i reisetid og ha lavere pris.
Vy har ekspressbusser Lillehammer-Trondheim og tog Oslo–Lillehammer der tog går hurtigere.