DSBs Dobbeltdækker (Generelt)
Glem det - DSB renoverer ikke længere deres materiel, hvilket IR4 togene er det klasse eksempel på. Sæderne er efterhånden i en sådan forfatning, at de er umulige i sidde i. Fyldet i hynden er trykket sammen (ikke eksisterende) så man sidder nærmest i et hul - ikke specielt behageligt i længere tid. Derudover er benplads og muligheden for at arbejde undervejs ikke muligt i toget - afstanden mellem sæderne er ganske enkelt for lille, bortset fra vogn x3, hvor sædeopstillingen er som i IC3.
Det er jo derfor de skal ompolstres. Her skifter man trætte fjedre, sædefyld og dækstof mm. Sæderne er gode som nye bagefter. Hvis DSB ikke vil gøre det selv, så kan sæderne sendes til østeuropa og få det gjort.
Sædepitch (benplads) er noget man ret frit vælger. Hiv en sæderække eller to ud og fordel pladsen mellem de resterende sæder. Et nyt tog vil ikke nødvendigvis give mere benplads, for det er en ren politisk beslutning.