Det kører på skinner for BDK og DSB (Generelt)
Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske. Og så hives ”værkstedskortet” op – nye tog kan i dag sagtens køre 14 dage uden at komme på værksted. Og ellers må mekanikeren jo komme til toget.
Der er da mange sjove endestationer når der er sporarbejder. Da Horsens-Aarhus var lukket forrige weekend vendte IC og ICL i Horsens og Esbjerg-togene i Hedensted (da man kun kan vende i spor 1 i Horsens, var der ikke plads til Esbjerg-togene).Her i Aalborg har jeg set mange tog med destinationer som Skanderborg, Hobro, Randers, Langå og Hadsten sent om aftenen - men her er der også kun tale om en aften-/natspærring. "Ø-kørsel" over en længere periode er blevet sværere nu hvor MR ikke længere er i drift - men det kan stadig lade sig gøre.
Problemet specielt imellem København H og Høje Taastrup at der er voldsom mange passager, som skal igennem...
Med ETCS bliver det endnu nemmere at vende tog, da man så også kan vende dem på trinbræt på den fri bane eller på alle perronspor i Horsens eksempelvis (det ville man dog også kunne i dag, hvis ikke det var fordi Horsens havde et spare-sikringsanlæg).
Der skal også være sporskiftere til at komme til alle spor. Spor 3 i Horsens og man andre stationer på stationer på strækninger med dobbeltspor er reelt kun mest anvendelig til gennemkørsel...