Det kører på skinner for BDK og DSB (Generelt)
Hejsa.
Nu du skriver Omkørsel er det blevet en mani at lave sporarbejde der lukker flere spor, ja hele strækninger !
Før i tiden kunne de arbejde om natten i et spor, samtidigt med det andet blev benyttet.
Så næste morgen kørte man i begge spor, nu lukker man hele strækninger og lægger al kørsel ned.
Nogen tænker da helt anderledes i dagens Danmark, er natarbejde blevet noget der er glemt ?
Før tog man måske klogt små bidder af gangen, som forstyrrede togdriften minimalt !
Ja lyder som de var klogere dengang og nu er blevet dummere !
Hilsen Erling.
Det kan og gør man også stadig. Sidste år blev Hobro-Aalborg sporfornyet mens der var drift i det ene spor. Der hvor problemerne opstår er hvis der skal arbejdes med selve sporkassen eller dæmningen. I og med at jernbanerne bliver ældre, så skal sådan nogle anlæg også hyppigere renoveres/udskiftes. Desuden er der også mange broarbejder i disse år som optakt til elektrificeringen hvilke typisk også påvirker begge spor. (Det er svært at bygge eller hæve en halv bro ad gangen).
En anden vigtig pointe er nok at man bare har et rekord højt aktivitetsniveau på jernbanen i disse år, både pga. indhentning af efterslæb fra 90'erne og 00'erne, almindeligt vedligehold men også pga. de mange store og mindre projekter der er igang. Så alene af den grund har man flere spærringer.
Heldigvis er man gode til at samle sporarbejder med totalspærring i påsken + uge 30.
--
Mvh Anders