Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 29/7 2021, 16:58 (1241 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Det er vist mest på papiret at Lunderskov-Esbjerg er en hovedstrækning. Reelt set er der vel nærmest kun to hovedstrækninger som DSB og Transportministeriet virkelig prioriterer – København-Aarhus (eller evt. Kbh-Aalborg på en god dag) og Kystbanen.

Strækningen har igen og igen været udsat fra DSBs ledelse moderne form for management: Først forsvandt togføreren på regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, dernæst fik strækning erstattet IC3 togene med IR4 togene, som slet ikke har samme komfortniveau - sæderne er elendige. I sommeren 2018, hvor der der var problemer med kørestrømsanlægget, var der kun er meget lille antal direkte tog til København fra Esbjerg i en periode på næsten 4 måneder, DSB kunne/ville ikke indsætte IC3 på strækningen.

Ja, som sagt er der ikke så meget “hovedstrækning” over det, når man ser på hvordan der prioriteres.

Nu fjernes så togføreren fra IC-togene på strækningen ml. Kolding og Esbjerg. Nuvel, det er nok ikke det største problem i dagligdagen, men med det elendige materiel DSB køre rundt med, så er nedbrud/nedformeringer og delaflysninger en begivenhed flere gange om ugen. Her kunne en togfører nok gøre god gavn for at hjælpe passagerne - men det vil DSB så ikke længere.

Nej, DSB kæmper jo for at blive statsstøtte-uafhængig om relativt få år, så hver en mønt bliver vendt. Og hvis der endelig skal skæres, så er det vel trods alt ikke det værste sted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak