...I Danmark burde man gøre det samme (Generelt)
Det kunne være ide at lave Takstkøreplan Danmark med forslag til sammenhængende køreplaner, hvor man kunne se en vision hvordan man kan betjene hele landet med givet infrastruktur og ikke kun have fokus på hvad timemodellen giver.
Det lavede man faktisk med Timemodellen, der netop er en landsdækkende Taktkøreplan - og man tog den endda et stykke ud ift. busplaner også i nogle af de TRU spørgsmål, der blev svaret på. Imidlertid blev "Timemodellen" som bekendt hurtigt et spørgsmål om, hvorfor man skulle investere mia i at komme fra A til B på 58 min i stedet for 63 min - og ikke en diskusison om de massive besparelser i den offentlige kontraktbetaling (busser, tog og sågar færger), som en gennemarbejdet Taktkøreplan ville kunne give.
Det rigtige navn for "Timemodellen" ville i virkeligheden være "Taktkøreplan", men det er jo knap så politisk visionært....
Jeg havde diskussionen herom med en tidligere tysk kollega (Køreplanschefen for de tyske internationale forbindelser), og han sagde til gengæld, at "DeutschlandTakt" nok heller ikke var Verdens bedste navn til deres projekt, da de færreste politikere ønsker at Tyskerne går i takt igen...
/Lasse