Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

...I Danmark burde man gøre det samme (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 25/5 2021, 13:38 (1371 dage siden) @ anho

Hvad er pointen med en HH-forbindelse til persontog?

HH-forbindelsen burde heller ikke anlægges med persontog i tankerne. For at forstå hvorfor, skal man kigge på, hvad problemet er over Øresund i dag. Der er ikke mere kapacitet over Øresundsbroen i dag. Der kører både Godstog, pendlertog og fjerntog over broen og på Øresundsbanen. Man får ikke godstogene væk ved at lave en tunnel til Landskrona, ej heller størstedelen af fjerntogene. Hvordan får man så godstogene væk, spørger du? En HH-forbindelse kombineret med en ringbane Helsingør - Hillerød - et sted mellem Roskilde og Høje Tåstrup. Her får man øget kapaciteten for godstog markant mellem Danmark og Sverige samtidigt med at der frigøres kapacitet på Øresundsbroen til endnu flere persontog.

Sådan en HH-tunnel med tilhørende ringbane kan næpppe koste mere end en Landskronatunnel, for det skal jo netop ikke anlægges med højhastighedstog i tankerne.

Som bonus kan der så køre en slags lokaltog på ringbanen, f.eks. to gange i timen. Det vil næsten halvere rejsetiden Hillerød-Roskilde

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak