...I Danmark burde man gøre det samme (Generelt)
Foranlediget af en kommentar til den lange tråd om UK, så bør der retfærdigvis kigges på flere af de præsentationer, der har kørt i denne måned i forskellige fora.
Da "Banekonferencen" først afholdes til september, har Banebranchen arrangeret en uge med forskellige "Lunch & Learn" præsentationer. Disse er nu tilgængelige på https://banebranchen.dk/railweek-2021/
Her er manglen på en samlet strategi også tydelig, for flere af projekterne griber ind i hinanden eller stiller forskellige forudsætninger.
Nogle interessante take aways fra mit eget subjektive perspektiv:
1: Metroselskabet nævner ikke Øresundsmetroen (Metroselskabet fra mandag 3/5)
2: Kattegatforbindelse med landanlæg via Fjenneslev er en "god" løsning (Sund & Bælt foredraget fra om tirsdagen)
3: Europasporet (Landskrona - København) er bedste løsning på Øresund (Fabrizios DTU projekt fra om onsdagen) - Øresundsmetroen
3: Udvidelse af København H med nye perroner under Tivoli og ny tunnel mod Østerport rammer godt ud (WSPs præsentation fra om fredagen)
Lægger man så disse sammen med at Danmark også er medunderskriver på TEE 2.0 (har kun dette betalingslink, der ikke siger så meget) https://www.railwaygazette.com/policy/tee-20-letter-of-intent-signed-at-third-rail-summ... (og altså dansk tilslutning til massive administrative ændringer /lempelser indenfor jernbanen samt Højhastighedstog Stockholm - København - Hamburg - Paris og Nattog Stockholm - København - Budapest
Så kunne en eventuelt dansk jernbanestrategi ift infrastruktur sådan set godt indeholde:
A: Kattegat via Fjenneslev
B: Ringbane syd om Ringsted (forbindelse fra Kattegat mod Femern!)
C: Europasporet Landskrona - Købehavn H via ny tunnel under Rådhuspladsen/Tivoli og videre ud mod Vigerslev
/Lasse