Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten (Trafikpolitik)

af 1993matias ⌂, KH, 24/5 2021, 08:38 (1278 dage siden) @ Schienenwolf

Du glemmer så bare, at nuværende materiel ikke egner sig til at være S-tog i københavnsk forstand:

  • S-toget har otte dobbeltdøre per togsæt (80 meter), Øresundstoget har fire = langsom passagerudveksling
  • Øresundstoget har skydetrin ved dørene, som forlænger stationsopholdene
  • S-toget har bedre acceleration end Øresundstoget
  • S-toget har enmandsbetjening, hvilket muliggør stationsophold planlagt ned til ti sekunder. Øresundstoget fik man ikke til at virke tilfredsstillende med enmandsbetjening.
  • Øresundstoget skal stadig køre gennem København Fjern, som mindsker rettidigheden (sammenlignet med København S-tog)
  • Øresundstoget har plads til færre passagerer per togmeter
  • Mig bekendt er ETCS i Danmark ikke forberedt til "Rolling block" ligesm CBTC har det. Men man kan nok stadig opnå tilstrækkelig kapacitet i teorien ved at lave blokafnittene tilstrækkeligt korte.

Måske er de enkelte grunde småting hver for sig, men samlet giver det altså et lidt andet billede. Selv togenes tophastighed (180 km/t) er ubrugelige.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak