S-tog mellem Farum og Hillerød (Trafikpolitik)
Jeg synes dog at det ville være bedre at forlænge s-toget først fra Klampenborg to Helsingør og fra Høje Taastrup til Roskilde (som der ellers også har været tale om) og så skabe en hel ny ringbane fra (eksempelvis) Rungsted Kyst til Hundige via. Birkerød, Farum, Maløv og Høje Taastrup. Det ville virkelig skabe et tæt netværk bestående både af tangentlinjer og ringbaner.
Af hensyn til godstrafikken til Frederiksværk bør en ringbane Roskilde - Hillerød bygges som normal jernbane, ikke S-tog.
Dette giver mulighed for at samkøre med Østbanen og Lille Nord. Hvor samme lokalbanetogsæt kører Helsingør - Hillerød - Roskilde - Køge - Stevns.
Herved får vi flest mulige gennemkørende tog og færrest togskift.
S-tog til Roskilde bør kræve anlæg af 2 nye spor, så vi beholder de 4 spor til fjerntrafikken. Disse 4 spor muliggør en kørende overhaling af f.eks. godstog og forbedrer kapaciteten.
S-tog til Helsingør er der ikke behov for.
Derimod er det en anden sag i Farum. Her er det eneste alternativ en lortebus til Hillerød. Derfor er der behov for en skinneløsning her.
Hedehusene, Trekroner og stationerne på Kysten har allerede togforbindelse, de skal bare vente 5-10 min længere på toget. Så her er det i virkeligheden kun et luksusproblem, som pendlerne kan planlægge sig ud af
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling