S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten (Trafikpolitik)
S-tog til Helsingør er der ikke behov for.
Er der ikke? Kystbanens kapacitet er i dag på bristepunktet i myldretiden. Der er ikke plads til at køre flere tog. Materiellet er heller ikke egnet til S-togskørsel - som Kystbanen i praksis er.Eneste fremtidssikre løsning er at omstille Kystbanen til S-tog med S-togskøreplan (10-minuttersdrift) og S-togsmateriel.
Altså med 2 linjer der kører hvert 10. minut ligesom der er til Holte og Hillerød, men bare til Nivå og Helsingør?
Så er det jo relativt let klaret, selv om min oplevelse af S-togskøreplanen er, at der grundlæggende er tale om 20-minutters drift og ikke 10-minutters drift, som det - formentlig pga. ukendskab til emnet - påstås. Nyt S-togsmateriel kan let klares med noget rødt folie på bestående tog, fjernelse af nogle sæder, så det bliver plads til flere cykler og barnevogne, og en omdefinering af, hvad der er S-togsmateriel jf. fx lokomotivtrukne tog på S-baner i Tyskland. Dansk S-togmateriel var i slutningen af 1900-tallet ikke ensartet, så det behøver det heller ikke at være i fremtiden. Det koster forholdsvis lidt at opstille S-skilte ved adgangsvejene til stationerne og endelig vil det nye signalprogram med "rullende blok" skabe den ønskede ekstra kapacitet i myldretiderne. Det vil være en prisbillig løsning.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.