Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens S-bane - hvad er alternativet? (Generelt)

af Banemanden, 25/4 2021, 20:21 (1401 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg forstår ikke man vil have førerløse S-tog,det er ok på metroen,men det er da lidt betryggende at der er en uniformet med.(tryghed)
Men personale er et fyord i vores dage.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Rapporten er lidt lang, men man skal ikke mange sider ind i rapporten for at læse, at man forventer at ca 280 stewards skal til for at bemande banen i 3-holdsskift på s-banen.

Personale er ikke et fy-ord - det handler ikke om, at man hader folk der kører tog. Det handler om fleksibilitet og om at udnytte alle ressourcer godt.
Med al respekt for lokomotivførerne, kan jeg og andre der har arbejdet med trafikledelse og disponering skriver under på, at det gør ALT mere besværligt at have en fører i forenden af toget. Nu sidder jeg og styrer trafik på Metroens M3/M4, hvor jeg før sad på s-banen, og der er en gigantisk forskel, når togene ikke kører som de skal pga en hændelse. Jeg har stadig mareridt om, hvordan en personpåkørsel på s-banen der var overstået og ryddet op på 35 minutter kunne påvirke personaledisponeringen i op til 10-11 timer bagefter. Det har du ikke med førerløs drift - fleksibiliten vinder langt over fast personale i hvert enkelt tog.

Desuden kan lokoførerne jo ikke hjælpe dig med synlighed. De sidder jo lukket inde. Stewards er jo ombord i toget med dig og løser langt flere opgaver (Og til en lavere løn end en lkf). Økonomisk er der MEGET at vinde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak