Metro til Malmø (Trafikpolitik)
-Forventet passagertal på 100.000 daglige rejsende på strækningen mellem Malmö-København H i 2040
.
Det lyder voldsomt, at så mange (primært svenskere) ønsker at krydse Øresund. Hvor mange rejser med tog er der i dag?
.
Kapaciteten kan, som også skrevet tidligere, udvides ved at udnytte perronlængderne fuldt ud mellem København H og Hyllie, der er designet til 4xØresundstogsæt. Triangeln er desværre kun bygget til 3xØresundstogsæt.
.
Mon ikke der, hvis efterspørgslen bliver så stor, i stedet indsættes tog med plads til flere passagerer (dobbeltdækkertog)? Men bevares, hvis der kan skaffes plads til disse ti tog i timen, eventuelt ved at nogle af "svenskertogene" vender i Københavns Lufthavn og køreplaner for personførende tog tilpasses til godstog med 100 km/t og toglængde på op til 1000 meter,
så værs´go´.......
Det nemmeste her i idefasen er at undlade at se på kapaciteten over broen og i Danmark, men alene fokusere på, at alle i Skåne & omegn får forbindelse til Danmark uden at skifte.
Det rigtigste er at se på en samlet planlægning, så både danskere og svenskere får fornuftige togforbindelser, for danskerne primært til Københavns Lufthavn.
--
Svend