Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro til Malmø (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 14/1 2021, 19:54 (1407 dage siden) @ Gæst42

Men hvorfor bruge 23 minutter når du kan nøjes med 10 minutter hvis forbindelsen bygges med 200 km/t-tog?

Hvordan vil du det ned på 10 minutter. Det tager lidt over 10 minutter fra lufthaven til Hyllie med 180 km/t med Øresundstog fra tunnellen start. Og X2000 kan køre med 200 km/t fra systemgrænsen på Peberholm...


Nu skal en "metro" jo ikke udgå fra Hyllie men fra Malmö C. I dag kører togene en kæmpe omvej fra Malmö C til København H.

Jeg har nok bare svært ved at forstå at man gerne vil bygge en over 20 km lang tunnel hvor man ikke skal kører hurtigere end 120.

Er der ikke en begrænsning på hastigheden for lightrail som metroen jo er i dag? Hvis den skal anlægges som traditionel jernbane vil det især på materielfronten betyde højere omkostninger. Den vil heller ikke kunne dele skinner med en anden metrolinje.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak