Er brobygning blevet vanskeligere? Banedanmark begrunder (Generelt)
" Lang bremselængde
Mikkel Hemmingsen nævner i den forbindelse, at de godstog, der skal køre på banen, og som vil have en længde på op til 1.000 meter, skal kunne passere sikkert over Guldborgsund - og at de vil have en bremselængde, der også er på omkring 1.000 meter.
I den forbindelse er Banedanmark bekymret for, om der kan laves en driftssikker løsning, der ikke skaber forstyrrelser i jernbanetrafikken regionalt, nationalt og internationalt.
- Det vil være en stor teknisk udfordring dels at anlægge en ny elektrificeret klapbro og dels at elektrificere den eksisterende klapbro. For at imødegå de tekniske og driftsmæssige risici vælger vi at forholde os til problematikken på forkant. Derfor vil Banedanmark og Sund & Bælt indstille til Transport- og Boligministeriet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro, siger Mikkel Hemmingsen."
https://folketidende.dk/Skinner-og-veje/Striden-om-broklappen-skal-afgoeres-af-Folketin...