
Klapbro med køreledning? (Generelt)
Hvordan kan man i det hele taget lave en klapbro med køreledningsanlæg?
Hvordan tror du sporvognene i København kom over Langebro og Knippelsbro?
Ja, tak for at gentage spørgsmålet.
Det var nu ikke fordi jeg i min egen klogeskab, betvivlede at det kunne lade sig gøre.
Jeg stillede spørgsmålet, på grund af uvidenhed. Ja, jeg indrømmer når der er noget jeg ikke ved.
Begge lukkede op rigtig mange gange i løbet af en dag.
Og her var sporvognen uden pantograf men med en stang med hjul hvori det var en 1,5 cm dyb rille til køreledning.
Jeg kender godt sporvogne.
Men der er nu forskel på et hjul, der ruller på køretråden, men ca 50km/t, og en strømaftager der glider på undersiden af tråden med over 260km/t.
260 i timen gennem Nykøbing F?
De klapbroer på elektriske jernbaner som jeg har set i Holland er i princippet neutralsektioner uden køreledning. På hver side er der en anordning der sikrer at strømaftageren kommer under køreledningen igen på en ordentlig måde. Nu mener vi i Danmark jo nok at vi er førende inden for elektriske jernbaner, og vi vil kunne finde en højt avanceret løsning som ingen andre har set før og som aldrig er blevet prøvet i praksis. Ellers må vi i gang med at bestille konsulentrapporter.