Rejsetid (Næstved-)Slagelse-Aarhus -> glad for biler (Generelt)
Lige som når du til enhver tid er klar til at indsætte en udrangeret Tvind-bus årgang 1932 som erstatning for IC-lyn på tværs af landet, fordi busser i din verden er løsningen på alt.
Æh - det er nu den løsning BDK og DSB på forunderligvis er blevet enige om ved større sporarbejder. Vor ven "Togbus" bruger blot DSBs og BDKs egen logik.
En del af mine kollegaer har meldt hjemmearbejdsdage ud i næste uge - det er næsten umuligt, at komme forbi Sorø uden brug af bus og den forlængelse af rejsetid passer ikke lige i tid og rum.
Værre er det for dem, som ikke kan tage hjemmearbejde; de nærmest tvinges ind i en bil mens DSB og BDK er så glade ved deres koncept.
Men er bilen købt, så er den/de kunder tabt....men så er der jo bare færre brokkehoveder og alt er godt.
Det er ikke nødvendigt, at være politisk "ond" ved jernbanen; bare lad BDK, DSB og ministeriet passe sig selv, så forsvinder kunderne stille og roligt helt af sig selv. Jo færre kunder, jo mindre politisk opbakning....det er ikke så svært.
At det fra politisk hold gøres nemmere at oprette fjernbusruter, ser jeg som et udtryk for afmagt overfor jernbane(u)væsenet; politisk gider man ikke slagsmålet, og så er den anden løsning noget nemmere.
Samtidig kan der hænges lidt ideologisk pynt på - skulle enelleranden bøhtosse have behov for at pleje sit politiske bagland.
Jo, jeg har bemærket at DSB sælger vildt mange orange billetter og at DSB melder om flere passagere.
Lad os nu se regnskaberne for de næste par kvartaler, for det er næppe meget DSB tjener på dét nummer.
Ligningen er enkel: antallet af rejsende skal stige mere end det billetterne er blevet billigere.