Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsetid (Næstved-)Slagelse-Aarhus (Generelt)

af Pylorus, 2/4 2019, 13:12 (2064 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

du skal have HELE rejsen med fra bopæl til destination

Du kan selv vælge hvor mange minutter, du vil lægge til, inden du stiger på toget i Slagelse og du kan selv vælge, hvor mange minutter du vil lægge til, når du stiger af toget i Aarhus. Resultatet bliver det samme: Du kommer hurtigere frem med timemodellen, end du gør i dag:

Rejsetid Slagelse-Aarhus uden skift i dag 2 timer 16 minutter; timemodellen 1 time 57 minutter
Rejsetid Slagelse-Aarhus med 1 skift i dag 2 timer 16 minutter; timemodellen 1 time 33 minutter


Det er jo så ikke den måde man tænker såfremt man har adgang til bil!

Måske ikke så underligt at jernbanen har så svært ved at få fat i bilisterne!

Ja - på papiret sparer jeg nok 24 min med timemodellen. Men passer ankomsten i Aarhus ikke med hvad jeg skal og har jeg reelt kun en forbindelse pr. time - så er bilen at foretrække. Især hvis man først skal benytte andre transportmuligheder og især hvis man er mere end en person.

Beklager - det er ikke attraktivt og slet ikke for os som bor på Sjælland. Timemodellen giver ikke meget til os der måtte pendle mellem Vest-/Syd-Sjælland / Lolland/Falster og Hovedstaden. Mod Odense kan du måske spare nogle få minutter i forhold til i dag.

Bilen vinder eller fjernbussen som ydermere har mange destinationer spredt i Jylland som Timemodellen alligevel ikke hjælper.


Mange pendlere kører samtidig på motorvejene og det skaber kø. Der var ekstra meget kø igår, hvor der ikke kørte tog.
Hurtigere tog der passer sammen, så skiftetiden bliver mindre er en stor fordel for pendlere også dem der kører i bil :-)

Prøv at adskille dine egne preferencer fra andres. Det er fint at du er meget glad for at kører i bil. Du må gøre som du vil. Andre kan have lidt andre preferencer, f.eks. kan forsinkelse pga. kø være et stort problem.

Hvis du er så glad for biler, hvorfor læser du så om tog?

Når vi holder i kø på motorvejene skyldes det jo at kollektiv trafik, herunder jernbane ikke er attraktiv for pendlere og der er samtidig rigtig mange lastbiler som kører i transit.
Hvis du havde læst lidt af det jeg skriver ville du vide at jeg synes man skal være mere ambitiøs især på jernbanen.
Flytte lastbiler til toget - rullende landevej. Sjovt det er der stort set INGEN som kommenterer på!
Gøre overgang fra typisk egen bil til jernbane bedre for de mange pendlere daglig især på Sjælland men også Østjylland. Det kræver P-huse ved stationerne. Det burde være en klar opgave for Banedanmark. Det er dem og aktuelt DSB som har en interesse i at deres kunder kan komme hurtigt frem. Rigtig mange steder er der store ubenyttede arealer omkring tidl. godsspor direkte ved stationerne.
Flere afgange med sikkerhed for siddeplads. I dag kører DSB med mere end 95% af deres materiel i myldrertiden har jeg fået oplyst. Om det er korrekt ved jeg ikke - men det levner ikke meget rum for nedbrud eller reparationer efter en tur med Hooligans og deres evt. hærværk.
Opgradering af sporene til 300 km/h og plads til 4 spor på sigt mellem Ringsted og Aarhus. Rettidig omhu! Det koster ikke meget ekstra i dag at planere og forberede arealerne med jordarbejde og bredere broer / viadukter. Men det koster når man om 25-30 år skal udvide eller blot lukke i 2-3 mdr for at skifte skinner.

(For ca 10 år siden var strækningen mellem Ringsted og Vordingborg lukket i 2-3 mdr grundet udskiftning af skinner og broarbejde. Nu er der lukket i flere måneder på ny og der bliver lukket når der skal opsættes køretråd og når Ringsted station om 8-10 år på ny skal ombygges til Fehmernforbindelsen).
Det er ikke lige det man ønsker som daglig pendler. Igen rettidig omhu!

Og så er jeg skatteborger og synes vi skal have noget fornuftigt for vores penge.
Men selvfølgelig - når Skat blot smider 100 mia væk, så kan vi da sagtens bruge tilsvarende på jernbanen på noget som kun gavner få mennesker!

Hvad DSB indkøber af togsæt og lokomotiver er såmænd ikke så relevant. Det holder 20-30 år. Det som skal holde i de næste 60-100 år er langt mere interessant.
Her savner jeg visioner hos dem som synes om jernbanedrift.

Håber det er svar nok.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak