Er trafikmatrixen offentlig? (Generelt)
Det ville også overraske mig, hvis du pludselig mente, at investeringer i jernbanerne var en god ide.
Jaså - jeg er ellers fortaler for at vi flytter lastbiler i transit over på jernbane.
Alene i Østdanmark vil det give 7-800 færre lastbiler færre hver dag på motorvejen mellem Nykøbing F og København og tilsvarende modsatte vej alene af de mere end ½ mio lastbiler som Scandlines overfører pr. år.
Med 30 lastbiler på et rullende landevejstog giver det ca. ½ times drift døgnet rundt.
Vil tro - men kender ikke tallet - at noget tilsvarende gør sig gældende mellem Padborg & Aalborg. Her deler lastbiltrafikken sig i 2 mod h.h. Frederikshavn og Hirtshals.
Det ville reducere antallet af uheld på motorvejene, reducere "elefantvæddeløbene" og forureningen.
Nogle mener så ikke at vi kan det alene. Men når Tyskland kan indføre vejskat og forbyde dieselbiler kan vi vel enten lave en meget høj vejskat og gøre togturen gratis eller henvise til miljøet.
Derudover er jeg fortaler for bedre togforbindelser til pendlere. Men det kræver parkeringspladser ved stationerne i provinsen (en opgave for Banedanmark). Sammenlign blot med hvem der betaler for parkeringspladser i lufthavne og ved indkøbscentre.
Jeg er fortaler for flere spor mellem Ringsted og Aarhus.
Med flere godstoge og rullende landeveje og ved blot at få flyttet 20% af bilisterne som pendler på motorvejene - ja så er der ikke kapacitet på de nuværende 2 spor.
Jeg er også fortaler for at man laver de nye baner til 300 km/h.
Men jeg er imod Kattegatforbindelse med jernbane. Der er simpelthen ikke kundegrundlag til at bruge over 60 mia kr. til dette projekt.
Jeg er imod timemodellen idet antallet af passagerer som reelt kan have glæde af at komme frem præcis på 2 respektive 3 timer mellem Aarhus / Aalborg & København ikke giver anledning til så mange tog med så få stop.
Men delelementerne i timemodellen med nye baner og nogle steder broer - ja det er jeg med på.
Problemet d.d. er blot at dels går der min 10 år før signalprogrammet kommer til at virke, flere at de nye baner bliver enten kun til 200 km/h (Ringsted-Odense) eller 250 km/h og får ikke plads til at der kan være 4 spor.
Endelig vælger DSB at indkøbe tog som kun kører 200 km/h.
Så her og nu er der ikke meget attraktivt for pendlerne.