Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknologi på Ring 3-linjen (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/1 2019, 11:58 (2142 dage siden) @ Michael Deichmann


Jeg undres over, at dette koncept ikke kan overføres til en letbane. Det ville betyde betydelige besparelser på anlæg.

Det kan det da også. Der er bare en eller flere af de etablerede producenter der skal tilbyde løsningen. Rullemodstanden er endda mindre ved letbane end ved busser, så energiforbruget er (måske) endda mindre (jeg forventer at man benytter regenerativ bremsning).

Indenfor jernbanen er det lige så meget en kunde der skal efterspørge produktet. Dvs. det bliver en udvikling efter ordre, og da der er rigeligt med risici i et letbaneprojekt i forvejen, så vil man nok være tilbageholdende med at kaste sig ud i en ny teknologi.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT163
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak