Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtidige Letbane linjer (Generelt)

af mss ⌂, 19/1 2019, 23:44 (2146 dage siden) @ Michael Deichmann

Stations-afstandene er for lange ved Metro og man skal dertil op og ned af "hullet" = dårlige adgangsforhold for mange.
En Letbane i gadeplan, i eget tracé (lukning af gader for biler) er ekstremt attraktiv og lettilgængelig.

Metroen er ekstremt dyr i anlæg, drift og vedligehold, og tager utroligt lang tid at bygge.
Mht. kapaciteten vil jeg straks skyde ned at den skulle være væsentligt lavere end ved en Metro. Den er dog lavere, og det passer med de tilbageværende "blinde pletter", Brønshøj, Gladsaxe, Bispebjerg osv. De kan levere masser af passagerer, specielt til Letbanen da den vil have flere stop i det mere spredte område end en Metro. Områderne vil pga. den større spredning i boligmasse og arbejdspladser formentlig ikke kunne levere tilstrækkeligt med passagerer til at en Metro vil være rentabel.

Jeg mener at der bør anlægges en Letbane fra City (Hovedbanegården - Rådhuspladsen - Nørreport) via Nørrebrogade og Frederikssundsvej over Brønshøj og Husum med forgreninger til hhv. Herlev St og Gladsaxe (evt. Buddinge).

Endvidere bør anlægges en Letbane fra (Hovedbanegården - Rådhuspladsen-) Nørreport ad Øster Voldgade - Fredens bro - Tagensensvej (her vil en forgrening til Bispebjerg være fornuftigt) - Jagtvej (Rigshospitalet) - Lyngbyvejen - Lyngby St.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak