Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø - tilbage på sporet (Generelt)

af tgpedersen, 12/6 2018, 16:11 (2358 dage siden) @ steenth


Hm. Så skulle man altså alligevel have anlagt et 5-6 hovedspor Kk-Kh, da man etablerede metro og ny Nørreport station, som det dengang blev foreslået.


Det fremgår af teksten, men ikke af kortskitsen, at forbindelsen skal ind nordfra på Kbh H. Og det fremgår af kortskitsen, men ikke af teksten, at forbindelsen tilsluttes umiddelbart nord for Kbh H, ikke ved Østerport. Jvf. mine gamle forslag:


Tjaa. Dine opslag gør ikke det samme som en Øresundsmetro - en hurtig forbindelse på 20 minutter hver 5 minut imellem 2 byer.

Tjaa - det gør den hvis vi sender 12 i timen af de tog der idag ender på Hovedbanegården igennem Citytunnelen (non-stop Kbh H - CPH Kastrup) til Malmø (og videre). Og hvis vi sinker den med en station på Nytorv bliver den by-nærmere end en Øresundsmetro.

Og det giver større kapacitet med en metro-forbindelse.

De små pjatvogne har ikke større kapacitet end et Øresundstog.

Øresundsbroen bliver på sigt en flaskehals, når både passager- og godstrafik stiger - det er et problem som skal håndteres.

Det virkelige problem som DSB vil løse er tilstedeværelsen i deres rede af svenskere, som de vil løse ved at bilde politikerne ind at fremtidens vækst i gods nødvendiggør at den eksisterende passagertrafik, hvis eksistens de ikke længere kan benægte, bliver forvist til et separat system som vil hindre fremtidig mulig integration med Øresundstogsystemet i Sydsverige.

Overbelastningen ligger på Øresundsbanen, ikke Øresundsbroen, derfor er en ny strækning Kbh H - CPH Kastrup foreløbig tilstrækkelig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
ContecRailDSB MO1954

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak