Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af tgpedersen, 10/6 2018, 10:47 (2357 dage siden) @ tgpedersen

Det kunne være interessant at vide, hvordan svenskerne vil føre den eksisterende lufthavnsmetro videre gennem Terminal 3 og til Malmø, og hvorfor de vil have en Midtamagermetro mellem Vestamagermetroen og Østamagermetroen.

De vil ingen af delene, for det der foreslås i artiklen, er en ny jernbaneforbindelse med indkørsel til Hovedbanegården nordfra.


Hm. Så skulle man altså alligevel have anlagt et 5-6 hovedspor Kk-Kh, da man etablerede metro og ny Nørreport station, som det dengang blev foreslået.


Det fremgår af teksten, men ikke af kortskitsen, at forbindelsen skal ind nordfra på Kbh H. Og det fremgår af kortskitsen, men ikke af teksten, at forbindelsen tilsluttes umiddelbart nord for Kbh H, ikke ved Østerport. Jvf. mine gamle forslag:

Forslag 1

Forslag 2

Forslag 3

Se iøvrigt
http://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3983-En-vettig-%C3%96resundsf%C3%B6r...

.
Du taler om en konventionel jernbane, men debatten går nu på en ny metro .......


... og den konventionelle bane i øvrigt er blot nogle fysisk urealiserbare streger på et par kort,

Ikke rigtigt.

med ekstremt skarpe sporkurver

Kurven mellem Gammeltorv og mundingen af 'Røret' ved Jarmers Plads ligger i forlængelse af den eksisterende kurve mellem Jarmers Plads og Vesterport Station og har samme kurveradius.

og ingen reel mulighed for tilslutning til de eksisterende spor

Jeg har tænkt mig at der gøres plads til den ved at Hovedbanegårdens perron 2 og 3 reserveres til tog til og fra den nye Citytunnel, og perron 1 og 4 reserveres til tog til og fra Røret; eftersom forbindelsen til Citytunnelen skal under Rørets ene fjernbanespor skal den forløbe faldende mellem spunsvægge mellem Hovedbanegården og Jarmers Plads, et fald på ca. 8 m på ca. 500 m, dvs 1,6 %; det kan sagtens gøres stejlere på en ren passagerforbindelse. Mellem Rørets munding og Gammeltorv må tunnelen være boret, formodentlig ved at fryse og bore, mellem Gammeltorv og Frederiksholms Kanal cut-and-cover, Frederiksholm Kanal og måske en del af havneløbet tørlægges midlertidigt og derefter cut-and-cover, den videre strækning til Amager Fælled som boret tunnel og over Amager Fælled som konventionel bane.

Jeg glemte strækningen (på forslag 1) mellem krydset Vejlands Allé og et sted øst for Tårnby station; den udføres som cut-and-cover; efter kortet at dømme har der dér været planlagt en vej, så ekspropriationsomkostningerne skulle blive lave. Fra stedet øst for Tårnby station til Kastrup bygges banen ved siden af den eksisterende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak