Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af tgpedersen, 10/6 2018, 16:15 (2357 dage siden) @ Svend

... og den konventionelle bane i øvrigt er blot nogle fysisk urealiserbare streger på et par kort, med ekstremt skarpe sporkurver og ingen reel mulighed for tilslutning til de eksisterende spor alene af den simple grund, at der søreme ligger nogle store huse og trafikerede gader samt Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning lige netop der, hvor tunnelbanen forudsættes at kommer op til overfladen. Tankespind og blålys af værste slags. Men okay, vi kan jo bare rive en del af det centrale gamle København ned, ligesom man gjorde i Stockholm i 1950'erne og 60'erne. Længe leve brutalismen!

.
Korrekt. Skarpe kurver i kombination med gradienter, som ellers kun ses på rutchebanen i Tivoli.

En kurve i fortsættelse af kurven mellem Vesterport og Rørets munding, og med samme radius (skarp, indrømmet, men ikke umulig), og en gradient på 1,6%, ca. som i Storebæltstunnelen.

Hvorfor der i det hele taget tænkes etableres en ny bane ud af København (sluttende sig på den eksisterende et stykke længere væk), svæver vist i vinden.

Banen fører til dedikerede perroner (2 og 3) på Hovedbanegården på separate spor mellem spunsvægge. Den betyder at tog til Øresundsbanen vil blive forbundet til Hovedbanegårdens nordende i stedet for dens sydende, således at den vil have 2 forbindelser i nordenden (Kystbanen, Citytunnel/Øresundsbanen) og 2 i sydenden (Vestbanen, Ny Køge Bugt bane) i stedet for som nu 1 i nordenden, 3 i sydenden. Derefter vil Hovedbanegården kunne operere som ren gennemkørselsbanegård, med tilsvarende øget kapacitet, uden yderligere dyr udbygning.

Men fantasien fejler ikke noget :-)

Din har det ikke rigtig godt :-)

Se f.ø. mine kommentarer til et tilsvarende forslag fra Trafikstyrelsen ('Europarøret')
https://ing.dk/artikel/koebenhavns-hovedbanegaard-gaar-mod-en-fremtid-som-flaskehals-16...
(klik på 'Vis alle')
som nu er 404'et.

Enhver der har været i omegnen af København kan se med sine egne øjne, at en sådan løsning ikke kan lade sig gøre.
Forslaget er så tæt på skørt, som det kan blive :-D

Har du nogen konkrete indvendninger, eller har du allerede givet op?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak