Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 9/6 2018, 20:19 (2361 dage siden) @ Svend

Det kunne være interessant at vide, hvordan svenskerne vil føre den eksisterende lufthavnsmetro videre gennem Terminal 3 og til Malmø, og hvorfor de vil have en Midtamagermetro mellem Vestamagermetroen og Østamagermetroen.

De vil ingen af delene, for det der foreslås i artiklen, er en ny jernbaneforbindelse med indkørsel til Hovedbanegården nordfra.


Hm. Så skulle man altså alligevel have anlagt et 5-6 hovedspor Kk-Kh, da man etablerede metro og ny Nørreport station, som det dengang blev foreslået.


Det fremgår af teksten, men ikke af kortskitsen, at forbindelsen skal ind nordfra på Kbh H. Og det fremgår af kortskitsen, men ikke af teksten, at forbindelsen tilsluttes umiddelbart nord for Kbh H, ikke ved Østerport. Jvf. mine gamle forslag:

Forslag 1

Forslag 2

Forslag 3

Se iøvrigt
http://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3983-En-vettig-%C3%96resundsf%C3%B6r...

.
Du taler om en konventionel jernbane, men debatten går nu på en ny metro .......

... og den konventionelle bane i øvrigt er blot nogle fysisk urealiserbare streger på et par kort, med ekstremt skarpe sporkurver og ingen reel mulighed for tilslutning til de eksisterende spor alene af den simple grund, at der søreme ligger nogle store huse og trafikerede gader samt Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning lige netop der, hvor tunnelbanen forudsættes at kommer op til overfladen. Tankespind og blålys af værste slags. Men okay, vi kan jo bare rive en del af det centrale gamle København ned, ligesom man gjorde i Stockholm i 1950'erne og 60'erne. Længe leve brutalismen!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak