Hyldevare findes ikke! (Generelt)
Der er vist en hel del historier i den artikel, tyder måske på at Ingeniøren har mere klar.
En pointe som kommer frem, at DSB vil have samme tog, til at klare det hele! Tager jeg fejl, eller er Stadler undrende overfor dette?
Hvis du havde gansket dig gennem 139 siders sludder om fremtidens tog fra DSB (udgivet juni 2017), så ville hverden du eller andre være overraskede over DSBs holdning.
Trods ævlet, så stod det helt klart at DSB ønsker "one size, fits all".
Intet er ændret siden.
Jeg tror det Stadler og de andre togproducenter "bekymrer" sig om er hvad "all" i "fits all" dækker over. I dagens artikel virker det til at Stadler "advarer" mod at hvis togene skal kunne køre 200 km/t under Storebælt, så er det forbundet med store omkostninger i form af at alle togene skal være tryktætte. Det har så også den side"gevinst" at dørene skal være smalle eller brede og langsomme enkeltdøre, hvilket gør at passagerudveksling bliver langsommere eller at der skal være flere døre pr. tog, hvilket igen betyder færre pladser og øgede omkostninger.
Man skal holde tungen lige i munden, for selv den mindste ændring i specifikationerne kan have stor betydning. Det ved DSB nok godt, men politikerne ved det nok ikke. Det samme gælder definitionen af en hyldevare. Nogle vil nok mene at en VW Golf er en hyldevare, mens nogle vil mene at det ikke er en hyldevare fordi man kan træffe en række valg som eksempelvis motorstørrelse og gearboks.
Det er vigtigt at både tilbudsgiverne, DSB og politikerne har den samme fortolkning af begrebet.
--
Mvh Anders