Kommissorium for en analyse af privatbanernes infrastruktur (Trafikpolitik)
Så mon ikke tiden er kommet hvor det er godt at regionerne kan slippe af de baner, som alligevel ikke interessere dem ret meget (Region Nordjylland undtagen), bortset fra modtagelse af bloktilskudet.
Nu må vi ikke generalisere. Så længe, der eksisterer regioner, er det sikkert udmærket, at privatbanerne er forankret her. Region H f.eks., forekommer heller ikke "banefjendsk"; her har man bakket op om Frederiksværkbanens opgradering, ligesom man presser på for en gennemkørselsmulighed i Hillerød.
At så regionsrådsledelsen i Region Sjælland en overgang dels benyttede "mingelerede" tal, dels også har samme partifarve som regeringen, og dermed skabte en særlig debat om Tølløsebanen, indbyder nok heller ikke til generalisering, snarere tvært imod.
Banedanmark er p.t. udsat for sparekrav. At tro, at der skulle følge proportionale midler med, hvis privatbaneinfrastrukturen lægges derover, er nok naivt. Midlerne ville blive barberet med argumentet "stordriftsfordele", og Banedanmark vil prioritere hårdt - på bekostning af de sekundære baner. For hvem skal varetage deres interesser? Hvis regionerne stadig er der, er de "bestillere/trafikkøbere" hos nogle driftsselskaber, der må acceptere den infrastruktur, der er, hvis den altså længere er der.
M.v.h.
Niels
Jeg vil gerne medgive, at der både er fordele og ulemper , men nu har man to gange inden for kort tid, set lokale kræfter kæmpe en hård kamp for at redde deres bane (Vestbanen og Tølløsebanen), og her set hvordan regionsrådspolitikkerne bruger ufine metoder og alle kneb for at luske en busløsning igennem.
Jeg mindes ikke at der på Banedanmarks net har været tilsvarende tiltag.
Mvh.
Poul.