Kommissorium for en analyse af privatbanernes infrastruktur (Trafikpolitik)
Måske jeg ikke er den rette til at vurdere kommissoriet; men det forekommer mig "forudindtaget" og/eller "énøjet".
Jeg erindrer, at man o. 1990 foranstaltede en lignende analyse for at se, hvad omkostningerne ville blive, hvis daværende DSB Bane overtog drift og vedligeholdelse af privatbanernes infrastruktur. Resultatet var, at DSB Bane - på de dengang kortlagte forudsætninger - ville blive ca. 15 % dyrere.
Meget har ændret sig siden, herunder bl.a. tekniske krav og dokumentationskrav; men det gælder jo alle infrastrukturforvaltere.
Dengang havde privatbanerne - til at tale deres sag - en politisk valgt Fællesrepræsentation med et sekretariat, der efter behov understøttedes af det mere uformelle Direktørsamråd. Vi fandt mange unøjagtigheder i de oplæg, som f.eks. ministeriet producerede; men vi havde et fælles talerør, der blev lyttet til.
Nå, som "emeritus" kan jeg læne mig tilbage og iagttage, og måske nu & da bidrage med lidt privatbanehistorie ......
Bedste hilsener
Niels