Kommissorium for en analyse af privatbanernes infrastruktur (Trafikpolitik)
Alt afhængig af BaneDanmarks standard for eksempelvis vedligeholdelse af infrastruktur i forhold til privat-/lokal-baner, kunne det måske være en god ide at lade BaneDanmark overtage privat-/lokal-banernes infrastruktur. I den forbindelse også hvor hurtigt at fejl bliver udbedret, så generne for passagerer bliver så lille som muligt; generne er i den forbindelse nedsættelse af hastighed, spærring af strækning osv.
Hvis BaneDanmark får overdraget ejerskab og ansvar de resterende banestrækning, kunne det måske lette planlægning af eksterne godsoperatørers benyttelse af de lokale strækninger. Som jeg har forstået det, og her vil jeg ikke afvise at jeg tager fejl, så skal benyttelse af strækninger koordineres mellem ejerne af infrastruktur (BaneDanmark og lokalbaner) og operatører; og i den forbindelse skal der søges hos den enkelte ejer af infrastryktur. Og som vi har set eksempel på i det nordjyske er det ikke altid at det er lige let at blive enige. Her kunne det måske være lettere for operatører hvis der kun skal søges tilladelse og kapacitet et sted, hvor det så er op til BaneDanmark at få planlagt benyttelse af strækninger til alle tilfredshed, her er det navnligt de lokale strækningers mulighed for at give deres passagerer den mest mulige køreplan.
Der er måske nogen der vil mene, at overdragelse af ejerskab af den sidste infrastruktur vil være begyndelsen til enden for lokalbanerne og at driften vil blive overdraget til f.eks. Arriva. Men det er jo så op til BaneDanmark og politikerne at beslutte om driften af en given strækning skal udbydes til andre operatører, og da driften af de regionale strækninger i Jylland skulle udbydes var det vist ikke med den bedste velvilje fra andre end regeringens side; såeh, hvor stor er risikoen for at det sker rent faktisk?
At der kan der kan være manglende vilje kan eksempelvis ses da DSB stoppede kørslen på Gedserbanen, hvor Lollandsbanen meget gerne ville betjene denne strækning men fik et kort og kontant "nej tak". Om så Lollandsbanen kunne have leveret en bedre betjening med eksempelvis flere tog i døgnet (DSB kørte vist kun timedrift eller mindre, LJ kunne måske have leveret halvtimesdrift) og derfor bedre mulighed for passagerne for ikke at skulle vente på toget, og måske kunne driftsudgiften måske være mindre pga. af mindre tog (et Y-tog eller IC2 kontra et 5-vognsregionaltog med lokomotiv) hvilket sandsynligvis kunne have mindre udgifter til driften for LJ (brændstof og vedligeholdelse) og mindre akseltryk og derfor mindre slid på skinnerne for BaneDanmark.