FF-vogne og begrundelsen for anskaffelse mv.

af UTJ, 15/5 2013, 23:05 (4239 dage siden) @ Erik Olsen

Her gætter du - du ved det ikke. Det er netop min pointe at vi ikke kender bevæggrunden bag FF-vognenes trykluftbremser.


Personvogne litra F opstod 1927 ved omlitrering af de første af de små motorbivogne. Man har vel haft en plan med bestanden af F-vogne med trykluftbremse og rullelejer uanset at FF blev noget større.

Men jeg gætter også bare.

Men der er noget der tyder på at de læderbetrukne sæder og F-litraet har noget tilfælles. I fjerntogene havde man allerede med AP-vognene indført en fælleskupé-type for 1. hhv. 2. kl.

Så vi kan både opstille hypoteser om at F-litraet går på det tekniske, dvs. bremse og lejer og på det komfortmæssige i læderhynder i midtgangsvogne til tog af nærtrafikkarakter uden klassedeling med eller uden motortrækkraft.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak