Placering af A + B på FF (1941=CR) med åbne endeperroner?
Go´morn Michael!
Sådan lidt mere uddybende, var DSB litra FML jo mellemvognen til de nye S-tog byggede i 1933. Og som S-togs mellemvogne måtte de kun indrangeres i S-tog = Elektriske tog.
Indledningsvis bestod et såkaldt "Halvtog" af Mm - 2 x FML - Mm, så et heltog var altså 2xhalvtog = ialt 8 vogne. Og det var det, der var beregnet plads til på de ligeledes nyanlagte perroner med den store højde i forhold til "almindelige perroner".
Altså er bemærkningen i DRM på FF (1941 litra CR) vognen forkert og det skete jo af og til. Normalt blev det så rettet ved at udsende en ny tegning, eller en bemærkning i Tillæg til DRM 1933 eller senere i Tillæg til DRM 1941.
Nå, fandt originalbilledet Henning har scannet og kan dér tydeligere se, at de sidst omtalte ledninger, ligner/ser ud som lysledninger, hvilket var helt normalt at have på daværende tidspunkt.
Lidt bemærkelsesværdigt er det også at FF vognen har BÅDE vakuum-, som trykluftbremser. Men det er jo forståligt nok, da de jo påregnedes OGSÅ at skulle benyttes i "motortog", der kun havde trykluftbremser. Dampen havde jo vakuumbremser eller dampbremse SAMT vakuumledning.
Under alle omstændigheder er FF familien (litra CR) trods "relativt få" vogne, et meget spændende kapitel, hvilket man jo kan læse om i personvognsbogen samt hér og nu i anmeldelsen af modellen i det nys udkomne LOKOMOTIVET for maj måned.
Men skal holde tungen lige i munden for at følge med i alle de ændringer, der skete hen ad vejen. Og - intet med forbilledet at gøre - at man som MJ fabrikant bliver NØDT til at lave acceptable kompromisser, hvis det økonomisk skal køre rundt. Og DET er sandelig lykkedes meget tilfredsstillende, men det kan man jo læse om andetsteds.
Fortsat god dag
Steffen Dresler