Placering af A + B på FF (1941=CR) med åbne endeperroner?
God aften!
En model af en ældre vogntype til modeljernbanen er for mig nogen gange en tilgang, til at se lidt nærmere på det historiske. Og i dette tilfælde drejer det sig om lanceringen af DSB litra CRM/CRS i flere udgaver. Jeg har før interesseret mig for denne vogntype i forbindelse med kørsel med litra O hhv. S på Nord- og Kystbanerne, men er ikke gået i dybden. Det prøver jeg så lidt mere nu og er stødt ind i et problem/spørgsmål (eller opgave) med styreledningsstikdåsernes placering. Ikke hvordan de var placeret efter krigen og da vognene var blevet ombyggede med lukkede endeperroner, men før krigen.
Jf. tillæggene til DRM af 1. april 1936 og 1937, bliver et antal FF(M) vogne udstyrede med styreledninger. Og da der på dette tidspunkt kun kunne køres med en litra Mo i hver ende af togstammen, MÅ det dreje det sig om styreledninger A og B, ikke sandt? Men kan jeg fejlfortolke det skrevne, da ”styreledning” her i virkeligheden drejer om brummerledning? Jeg har set billeder af tog oprangeret f. eks. Mo – x antal FF - Mo. Men billederne er optaget således, at man (selvfølgelig) ikke kan se overgangene mellem vognene.
Altså må disse styreledninger (brummerledning?) have været monterede på, ja, hvor egentligt?
Mit gæt er, at de er ført op i et rør (som senere på vogne med lukkede endeperroner) og så fastgjort med styreledningsstikdåsen med en på hver af de to pladejerns endegavle på hver side af åbningen for overgangen på den åbne endeperron.
Så mit spørgsmål går på, om nogen af de agtværdige læsere har (set) tegninger eller billeder af dette arrangement overhovedet, eller ved hvor man kan se et billede af sådan en fætter – eller prosa? Og når nu låget alligevel er af, er brummerledningen, hvis det ”kun” drejer sig om styreledningskabler, inkorporerede i en kore hér?
Jf. DRM af JUL kvartal 1947 mister næsten alle vognene styreledningerne. De fleste bliver så ombyggede med lukkede endeperroner og flere får igen styreledninger, men nu også med styreledning C. Men hér er der ingen tvivl om placering, anvendelse og sammenkobling.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler