Avatar

Kanonrampe, metal skinne forstærkning af kant

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/8 2024, 14:39 (97 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Morten

Metalforstærkningen på yderkanten af K-rampen/Siderampen er for at beskytte kanten, der uden denne metalkant, hurtigt vil blive "raspet af" og ødelagt. Båndarmeringen i beton/betonplader bliver "åbne" og udsat for rust, ligesom fugt vil trænge ned og kunne give frostsprængninger også hvis mursten.

I gamle dage af hestekøretøjernes samt kanonernes jernbånd på hjulene og i moderne tid bælterne på bæltekøretøjer, mandskabsvogne, selvkørende artilleri på bælter og kampvogne, men eller uden gummibelægning. Lidt skævt kørt på kanten og man har balladen. Det er ENORME kræfter der frigives via bælterne og ned på underlaget.

Jeg har set en unavngiven middeltung kampvogn i Tyskland, rejse granitkanterne på en asfalteret bygade med bælternes tappe, så gaden lignede en gravplads med opretstående sten for hver 5 - 10 meter:-( . Bl.a. derfor måtte man ikke uden særligt tilladelse, køre på DK veje med køretøjer med disse bælter. Sliddelen på vejene slidt af = nyt slidlag.

Steff

Kære Steff

Og en sådan kraftig metalforstærkning var der ikke nødvendigvis på "almindelige" ramper? Derfor måske begrebet "kanonrampe"?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak