Kanonrampe, metal skinne forstærkning af kant
Kære Morten
Metalforstærkningen på yderkanten af K-rampen/Siderampen er for at beskytte kanten, der uden denne metalkant, hurtigt vil blive "raspet af" og ødelagt. Båndarmeringen i beton/betonplader bliver "åbne" og udsat for rust, ligesom fugt vil trænge ned og kunne give frostsprængninger også hvis mursten.
I gamle dage af hestekøretøjernes samt kanonernes jernbånd på hjulene og i moderne tid bælterne på bæltekøretøjer, mandskabsvogne, selvkørende artilleri på bælter og kampvogne, men eller uden gummibelægning. Lidt skævt kørt på kanten og man har balladen. Det er ENORME kræfter der frigives via bælterne og ned på underlaget.
Jeg har set en unavngiven middeltung kampvogn i Tyskland, rejse granitkanterne på en asfalteret bygade med bælternes tappe, så gaden lignede en gravplads med opretstående sten for hver 5 - 10 meter . Bl.a. derfor måtte man ikke uden særligt tilladelse, køre på DK veje med køretøjer med disse bælter. Sliddelen på vejene slidt af = nyt slidlag.
Steff
Kære Steff
Og en sådan kraftig metalforstærkning var der ikke nødvendigvis på "almindelige" ramper? Derfor måske begrebet "kanonrampe"?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.