Kanonrampe
Jeg husker for mange år siden var der en meget lang siderampe på Skærbæk. Så vidt jeg husker var den netop til sideværts læsning/losning af lange stammer af åbne godsvogne med rullende militært materiel. Jeg har en mistanke om at den lange siderampe på Skærbæk var anlagt under 1. Verdenskrig, hvor tyskerne frygtede et britisk angreb ned i Nordslesvig. Frygten gik på, at briterne skulle åbne en ny front fra nord efter landgang i Esbjerg.
Mange stationer havde jo en enderampe til læsning/losning. af køretøjer - det være sig hjulkøretøjer/bæltekøretøjer. Jeg har selv overværet læsning af en artilleriafdeling på Holbæk station i 1960´erne via enderampe (og fotograferet det). Det tog en frygtelig tid. Derfor de lange sideramper - så kunne det gå meget hurtigere.
Frygten fra et britisk angreb fra Esbjerg indebar tyskernes anlæg af Sicherheitsstellung Nord på tværs af Nordslesvig med en række sidespor fra de to længdebaner. Ulrik Holstein-Holsteinsborg har skrevet en bog om "Militære jernbaner ved Danmarks sydgrænser 1844-1920" Forlaget ZAC 1980. Her omtales de lange læssespor med lange sideramper. Bogens figur 16 Viser foto af lang siderampe på Over Jerstal station i 1976.
Jeg tror, at den gamle husar fra Næstved kan supplere.