Kanonrampe, Reglementarisk grundlag.

af Steffen Dresler, 19/8 2024, 11:10 (95 dage siden) @ Bent Hansen

Udtrykket ”Kanonrampe” er optaget i ”DSB Fortegnelse over de på Stationer værende Anlæg samt tekniske og sanitære Indretninger” af OKT 1918. Altså anvendt af DSB FØR overtagelsen af Sydslesvig i 1920.

I fortegnelsen er følgende stationer mærket med ”K”:

Aars, Borris, Karup, Nr. Sundby, Skals, Struer, Thyregod, Tistrup og Viborg.

I 1950 udgaven er følgende stationer mærket med ”K”:

Aarhus H, Borris, Bredebro, Lejre, Nr. Sundby, Rødekro, Skærbæk og Tinglev.

I ”Banernes Bygning og udstyrelse”, diverse udgaver (1920, 1965 og sidst 1978/1987), er KUN nævnt Ende- som Sideramper. Sidstnævnte ofte omtalt som ”Kvægrampe”. K-rampen ikke omtalt overhovedet.

I 1978/1987 udgaven omtales kun ende- og sideramper, udtrykket ”kvægrampe” bortfaldet.

Ingen af ovennævnte udgivelser giver en definition på en ”K-rampe”.

Sluttelig er udtrykket ”K-rampe” ej heller omtalt i tilgængelige jernbanemilitære reglementer, kun enderamper.

Ud fra ovenstående DSB reglementariske udgivelser, er udtrykket ”Kanonrampe (K)” altså dansk (DSB) uden angivelse af formål.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak