Kanonrampe, Reglementarisk grundlag.
Udtrykket ”Kanonrampe” er optaget i ”DSB Fortegnelse over de på Stationer værende Anlæg samt tekniske og sanitære Indretninger” af OKT 1918. Altså anvendt af DSB FØR overtagelsen af Sydslesvig i 1920.
I fortegnelsen er følgende stationer mærket med ”K”:
Aars, Borris, Karup, Nr. Sundby, Skals, Struer, Thyregod, Tistrup og Viborg.
I 1950 udgaven er følgende stationer mærket med ”K”:
Aarhus H, Borris, Bredebro, Lejre, Nr. Sundby, Rødekro, Skærbæk og Tinglev.
I ”Banernes Bygning og udstyrelse”, diverse udgaver (1920, 1965 og sidst 1978/1987), er KUN nævnt Ende- som Sideramper. Sidstnævnte ofte omtalt som ”Kvægrampe”. K-rampen ikke omtalt overhovedet.
I 1978/1987 udgaven omtales kun ende- og sideramper, udtrykket ”kvægrampe” bortfaldet.
Ingen af ovennævnte udgivelser giver en definition på en ”K-rampe”.
Sluttelig er udtrykket ”K-rampe” ej heller omtalt i tilgængelige jernbanemilitære reglementer, kun enderamper.
Ud fra ovenstående DSB reglementariske udgivelser, er udtrykket ”Kanonrampe (K)” altså dansk (DSB) uden angivelse af formål.