Kanonrampe
I Jernbanekilder er der sporplaner for Rødekro og Over-Jerstal http://www.jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/213631/viewmode=previewview/qsr=*r%C... (før 1920) http://www.jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/213617/viewmode=previewview/qsr=*r%C... (1921) hvor der er lange(kanon)ramper, den i Rødekro benævnt gl.Militærrampe.
Rampen i Over-Jerstal ses på luftfoto https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1730418 .
Ramperne blev lavet dengang hærens vogne og kanoner var hestetrukne så jeg tror det gik hurtigere at losse samtidigt over lange sideramper, senere har der nok været en fordel over ende rampe med motoriseret materiel, selvom DR's åbne godsvogn, R(mr)s Stuttgart/Klms 440 fra 1938-43, blev konstrueret med nedklappelige sider der tjente som overkørselsplader til siderampe.