Kanonrampe - Noget helt andet

af Bent Hansen, 19/8 2024, 09:41 (95 dage siden) @ John

Hej.

Min far, der som ung jernbanemand kom til Nordslesvig efter 1920 kan bekræfte de seriøse indlæg af tyske militære anlæg, hvor et militærtog hurtigt kunne tømmes. Hvad han kaldte dem, erindrer jeg ikke, men kanon.... erindrer jeg faktisk ikke?

Jeg hæftede mig ved Johns indlæg fra Signalposten med omtalen af sidebanen til Klåbygård. Meget mere optager mig den lille forkølede streg i det nederste vestre hjørne af sporplanen fra Hvidding. Nogen, der har årstal, data, sporvidde mv. på denne punkterede streg, jeg formoder var til mergeltransport?

Jeg går ud fra, planen viser den tyske Hvidding Station, og at nord er til højre. Der lå mergel på tysk side af grænsen i Hvidding. Men det eneste, jeg har på den sag, er en klage fra de tyske landboforeninger i det vestlige Nordslesvig over, at mergel, som nordslesvigerne havde hårdt brug for, sendtes med tog til Danmark.

I følge J. P. Trap, Danmark, en af de ældre udgaver kørtes også mergel over grænsen fra Klåbygård til et eller flere Megelverbände på tysk side af grænsen. Her er jeg lidt bedre med, om end jeg mangler sporlaner og præstationsoversigter.

Nogen må vide, hvorfor forfatteren i Signalposten har antydet den mystiske mergelbane? Han må have vidst noget?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
DSB MX1025Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak