Kanonrampe
Sideramper er en udpræget tysk foreteelse m.h.t. indladning og losning af køretøjer, hestevogne, artilleri, lastbiler eller senere pansrede bæltekøretøjer. Har selv kun anvendt enderampen i Tyskland, selv med sideramper langs toget.
Især "Streckenbehilfe" udgivet af DR under krigen (bl.a. også danske strækninger), var det en vigtig information bl.a. vedr. anvendelsen af "Enhedstog" mv.
I Danmark (N for Kongeågrænsen) var det almindeligt med ende ramper, dog minus de steder, hvor det var besættelsesmagten, der under krigen stod for byggeriet, bl.a. Karup (Grove) og Nymindegab lejren.
Opgaven med sideramper er vægtfordelingen på jernbanevognen m.h.t de lidt tungere køretøjer under last- og losning. Kan hurtigt knække fjedre. Desuden er der vognens fritrumsprofil, der ofte skal overskrides, hvilket kræver at side- og endefjælde er nedtaget eller fjernet helt.
De store tunge køretøjer som kampvogne er lettest at laste/losse via en enderampe, da bælterne rager ud over transportvognenes profil (en tændstiksæske i hver side). Det er dog ikke altid lige morsomt at være sidste kampvogn og skal bakke hen over 15 - 20 vogne i en let kurve.
Personligt mener jeg at enderamper er sikre og hurtigere end sideramper for de svære køretøjer.
Steff