N-stål fyrkasser for olifyring på Cv Kh i 60´erne?

af Steffen Dresler, 6/10 2017, 21:11 (2687 dage siden) @ Hans Peter Balle

Go´aften Hans og tak for at få lov til at se billedet (og tak til NM for genvejen).
Sådanne stumper kan være svære at identificere, men her er der i det mindste en dato at kunne gå ud fra, nemlig ”N-maskine ramme og kedel 21. juli 1967”.
DSB købte to ekstra lokomotiver, for at anvende disse som ”reservedelslager” for de 10 kommende driftsmaskiner. Det drejede sig om BR 50ÜK 2019 og BR 50ÜK 2139. De var nu ikke købt med dette som formål, men noget der skete efterhånden som man gik i gang med ”en gang klatmaling, et hurtigt eftersyn samt udskiftning af nogle dele til DSB normal”. Men rammerne må have været de dårligste af de indkøbte, da de aldrig blev taget ibrug, men henstod og anvendt til at ligge reservekedlerne på.
Ramme 2139 blev udrangeret i 1963 og ophugget i 1964. Dette betyder, at det kun kan dreje sig om reserveramme 2019, der i øvrigt blev udrangeret i 1967, ukendt hvilken dato. Men siden begyndelsen af 1960´erne havde litra N jo gradvist været på vej ud og i 1967 var det kun et fåtal maskiner i drift eller som reserve.
Kedlen kan være (med den usikkerhed der nu er) enten reservekedel nr. 1207 eller reservekedel nr. 1209, da de ”mangler” i regnskabet ved udrangering, dog medregnet de to reservekedler 2201 (50 2009) på N 203 og reservekedel 2202 (50 2019) på N 204. Da kedlen på billedet har været driftskedel, er den udstyret med DSB ”normal røgkammerdør” med central håndhjulslukke, der blev isat fra ca. 1955 ff., da litra først her fik en egentligt S-reparation.
Reserverammerne fik aldrig tilføjet ændringer som forlængelse af barrierepladen frem til under røgkammeret og den skrå luftplade under røgkammerdøren (havebænken).

N-maskinen på billedet fra værkstedet i Århus er med krigsførerhus med kun to vinduer og kedel SDS. Afhængig af hvilket tidspunkt billedet er optaget på, kan det i princippet være nr. 203 til 210, eller en af de to reservelokomotiver 2019 eller 2139!!

Endnu engang tak for billedet (og luftfoto) og fortsat god fredag.

Steffen Dresler

NB: M.h.t. spørgsmålet med evt. oliefyring, har dette ej heller i Tyskland givet noget svar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak