kedelesplosioner, en lille forklaring?
Jeg fik en lille mail g.d. fra en anden tidligere ”dampfører”, der stadig beskæftiger sig med damp, men nu i en anden størrelse. Lige for helt at runde tråden af.
Han tilsendte mig det nedenfor skrevne til orientering. Det stammer fra en DR (DDR) lærebog om damplokomotiver, sådan nogenlunde som ”Damplokomotivets og dets betjening”. Heri er der lavet en beregning over den kraft, der frigives ved et ”Dampfkesselzerknall” – kedeleksplosion. Her er udgangspunktet BR 52 som bortset fra kedeltrykket på 16 kg., svarer nogenlunde til en litra E kedel (eller mere nøjagtigt en litra N kedel).
Mere kan læses i Dansk Lokomotiv Tidende omkring 1910-1915, hvor der gennemsnitligt eksploderede en dampkedel om dagen i Amerika, ikke kun på lokomotiver, men dampkedler generelt. Bl.a. fortælles om et Mallet-type damplokomotiv, hvis kedel eksploderededer. Eksplosionen var så voldsom, at kun rammerne var tilbage, hjulende blev skudt af hjulakslerne og de er jo presset på med over 200 tons!
Jeg har tilladt mig at vise dokumentet i originalsproget, hvilket læserne her på siden ikke skulle kunne forvolde problemer. Men for ikke tyskkyndige svarer udladningen ved eksplosionen til motorkraften af ca. 1300 litra MZ (4.750.000 Hk), der på et par sekunder skydes i alle retninger.
Under alle omstændigheder en lille manende pegefinger om, at det er IKKE voksenlegetøj ude på veteranjernbanerne, man har med at gøre med, men noget der kræver uddannelse i 3 potens, mange års erfaringer og gentagne prøveaflæggelser.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler