kedelesplosioner?

af Oversmeden, 9/10 2016, 22:12 (3001 dage siden) @ Niels Munch

Lad os lige runde E974, for historikken er lidt "sjov" på den.

Maskinen kommer i drift henad november/december 1937.
I november 1941 er maskinen ikke noteret for noget kørsel - det lugter lidt af en revision (det stemmer med ca. 4 år efter sidste revision).
I december er maskinen ikke noteret for specielt mange kilometre.
Efter uheldet 27/12 1941 ses at maskinen står stille hele januar 1942 og også en god del af februar 1942 - det har nok taget sin tid at udbedre skaderne og ca. 1½ måned lyder ganske rimeligt.

Og så lige lidt om vands fysiske egenskaber.
Når der går "hul" til vandkammeret, så vil der ofte strømme vand ud (medmindre lokomotivet ligger så fjollet at smelteproppen/hullet ikke er dækket af vand) i fyrkassen.
Desværre er vandets energiindhold for stort til at kunne rummes ved almindelig lufttryk. Derfor vil en del af vandet fordampe alene pga. det trykfald, som det udsættes for (kedeltryk -> alm. lufttryk). Ved et kedeltryk omkring 12-16 bar, da vil ca. 15-17% af vandet fordampe.....det lyder ikke af meget, men husk at ved fordampning ekspandere volumet ca. 1800 gange. Ergo, for hver kilo vand, der strømmer ud, vil ca. 150-170 gram fordampe og blive til ca. 270-300 liter damp. Det fylder sq hurtigt en fyrkasse....! Hertil skal så lægges det vand som fordampes når vandet møder de varme kul. Ja, ilden går ud. Dels pga. det udstrømmende vand, dels fordi dampen fortrænger oxygen.
Der er en grund til at lokomotivpersonalet på E974 blev skoldet.....Men de var heldige; de overlevede.

En skrækhistorie fra arbejdspladsen går på prøve af en kedel i et turbineskib for mange år siden. Tyskeren, som stod for prøven, var kendt som "noch ein firtel" - vel bedst kan oversættes med "nok et nøk". Det lykkedes ham at få sprøjtet olie ind i fyret uden at det tændte og udluftningen bagefter glemte han også. Da fyret endelig tænder, så tænder blanding af olie og oliedampe også......det gik ikke så godt, for rørvæggen kunne ikke holde til eksplosionen. Kedlen var oppe på tryk - ca. 60 bar - og nu væltede en skønsom blanding af vand og damp ud i maskinrummet. Da der stadig var mange folk fra værftet i gang med deres ting, så blev temmelig mange skoldet, andre fik ødelagt lungerne og døde af vædskeansamlinger i lungerne (ved disse trykniveauer fordamper ca. 30% af det udstrømmende vand alene pga. trykændringen).
Ja, der var "en del" døde og politiet beholdt "noch ein firtel" bag tremmer temmelig længe.
Derfor: omgås kedler med respekt og hold øje med vandstanden!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak